fbpx

השופטת וילנר בדיון בבג"צ (8/1/24) בעתירת לדיאנסקי ופורז נגד שרת התחבורה בדרישה להפעלת הרכבת הקלה בשבת: "זה לא רציני שהחלטה אם הרכבת תעבוד בשבת, החלטה שיש לה השלכות, אין החלטה בכתב עם נימוקים"

בדיון שהתקיים הבוקר בבג"צ 6457/22 ראובן לדיאנסקי, אברהם פורז וסיעת "חי – חילונים ירוקים" בעיריית ת"א נגד שרת התחבורה ואח' אמרה כב' השופטת וילנר (ראש ההרכב): "זה לא רציני שהחלטה אם הרכבת תעבוד בשבת, החלטה שיש לה השלכות אין החלטה בכתב עם נימוקים".

ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת העיר ת"א-יפו ויו"ר סיעת ח"י – חילונים ירוקים: "זו שערורייה שההחלטה על השבתת הרכבת הקלה בשבתות וחגים נעשית באופן קפריזי וללא שום בדיקה מקצועית על נחיצותה. כך פועלת רפובליקת בננות!"

בית המשפט ביקר בצורה חריפה את משרד התחבורה ואת שרת התחבורה על כך שלא התקבלה החלטה רשמית ומסודרת בעניין זמני הרכבת הקלה בגוש דן. 

בית המשפט ציין שהמסמך שהוציא משרד התחבורה שימש את השרה הוא "מסמך מביך" שלא כולל התייחסות לכל ההיבטים המרכזיים, ולא יכול לשמש בסיס להחלטה שמשפיעה על אנשים כה רבים

כב' השופט גרוסקופף אמר בדיון לנציגת הפרקליטות:"… צריך לקבל נתונים, לקיים דיון לשאול גופים רלוונטיים וצריך לקבל החלטה, לא יכול להיות שדיווח שלך אלינו יהווה החלטה, לא יעלה על הדעת. כב' השופטת וילנר הוסיפה: כב' השופטת י' וילנר: "הכל אותו דבר. איפה ההחלטה ואיפה ההנמקה? זה לא יכול להיות כך. זה תשובה של מי שמייצג את השר, לא יכול להיות שהנמקה תהיה באמצעות תגובה לבג"צ. זה לא מתקבל על הדעת."

ראובן לדיאנסקי ראש סיעת "חי – חילונים ירוקים" בעיריית תל אביב ויו"ר המטה להפעלת הרכבת הקלה בשבת קובע: "אי הפעלת הקו האדום בשבתות ובחגים מסכלת את תכליות מערכת הסעת ההמונים, בה הושקעו מיליארדים רבים ושלצורך הקמתה, רבים מתושבי תל אביב והערים הסמוכות נאלצו לסבול שנים של עבודות, חפירות, לכלוך, עומסים, מטרדי רעש ופגיעה חמורה באיכות חייהם. אני נחוש להיאבק כדי לתקן את העוול ואני מאמין שבג"צ יתן לכולנו את הסעדים הנדרשים להפעלת הרק"ל בסופי שבוע וחגים."

לאור הביקורת הקשה של בית המשפט הודיעו נציגי הפרקליטות כי "יש נכונות של השרה לקבל החלטה חדשה ומנומקת. לעבות את התשתית העובדתית שעל בסיסה התקבלה ההחלטה שבאה לידי ביטוי בתגובה המקדמית." בבקשה להגשה תוך "90 ימים".

העותרים דרשו לקצר את משך הזמן ל-30 יום ושבית המשפט יוציא צו על תנאי לחייבם לבצע את הבדיקה. 

ב28.09.2022 הגישו סגן ראש עיריית תל אביב-יפו דאז וחבר מועצת העיר, ראובן לדיאנסקי יחד עם חבר מועצת עיריית ת"א ושר הפנים לשעבר עו"ד אברהם פורז וסיעת "חי – חילונים ירוקים" במועצת עיריית תל אביב (באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויונתן ברמן) עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק כנגד שרת התחבורה.

בית המשפט התבקש ליתן צו על-תנאי המורה לשרת התחבורה דאז לבוא וליתן טעם מדוע לא תעשה שימוש בסמכותה לפי סעיף 57 לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], תשל"ב-1972 ותתקן את תקנות מסילת הברזל (הפעלת מסילת ברזל מקומית), תשע"ב-2002, באופן שיחייב את הפעלתן הסדירה של מסילות ברזל מקומיות – ובכלל זה את "הקו האדום" של הרכבת הקלה שבעה ימים בשבוע, לרבות בימי שבת וחג. מאז הוגש בג"ץ לדיאנסקי, ולאחר דחיות מרובות, החל הקו לפעול באוגוסט 20203, בימי חול בלבד. דיון במסגרת העתירה- בית המשפט מתבקש להורות לשרת התחבורה לקבוע, באמצעות התקנת תקנות או באמצעים אחרים שבסמכותה, שהקו האדום יפעל שבעה ימים בשבוע, כולל שבתות וחגים.

ראובן לדיאנסקי, עותר מספר 1 וחבר מועצת העיר ת"א-יפו מטעם סיעת "חי – חילונים ירוקים": "סוף סוף, "הקו האדום" החל לפעול בחודש אוגוסט 2023 בגוש דן. מדובר בהשקעה של עשרות מיליארדי שקלים, עשור שלם של עבודות, חפירות, חסימות כבישים, מטרדים לציבור ולעסקים ועוד – אבל אין התגלמות מובהקת יותר של כפיה דתית במדינה כמו אי הפעלת תחבורה ציבורית ובמקרה הנ"ל – של הקו האדום של הרכבת הקלה, בסופי שבוע. חירותם וחופש התנועה של תושבי גוש דן לא יהיו תלויים בפרשנויות של רבנים".

מתוך העתירה בג"צ לדיאנסקי (6457/22) נגד שרת התחבורה: "הסירוב להפעיל את הרכבת הקלה בכל ימות השבוע מסכל את תכליות הקמתה. המטרה של עידוד תושבים להימנע מהחזקת רכב פרטי יכולה להיות מוגשמת רק אם התחבורה הציבורית בישראל תספק פתרונות לכל ימות השבוע. כל עוד האפשרות לנוע באמצעות תחבורה ציבורית מיום שישי אחר הצהרים ועד יום שבת בערב אינה קיימת, מעטים הם האנשים והמשפחות שיוותרו על כלי הרכב הפרטיים שבבעלותם."

"ברור שהנפגעים המיידים של העדר תחבורה ציבורית מיום שישי אחר הצהרים ועד יום שבת בערב הם מי שאין להם כלי רכב פרטיים, בין משום שמצבם הכלכלי אינו מאפשר להם לרכוש רכב, בין משום שמצבם הבריאותי אינו מאפשר להם לנהוג, ובין משום שאין להם רישיון נהיגה ברכב מטעמים כאלה או אחרים. מעבר לכך, השבתת התחבורה הציבורית בחלק משמעותי מן הזמן תוביל לאי מיצוי פוטנציאל מניעת זיהום האוויר והפחתת עומס התנועה בכבישים."

"הסמכות לקבוע תקנות בהתאם לפקודת מסילות הברזל נתונה לשרת התחבורה לבדה, ללא צורך באישורו של גורם פרלמנטרי או מיניסטריאלי כלשהו. יתרה מכך, על פי פקודת מסילות הברזל, שמכוחה הוקמה הרכבת הקלה ומכוחה היא תפעל, לא קובעת הוראות המונעות הפעלה של הרכבת הקלה בשבתות ובחגים, לכן אין מניעה חוקית להפעיל את הקו האדום וקווי רכבת אחרים בשבת."

לסיכום אומר ראובן לדיאנסקי, ראש רשימת "חי חילונים ירוקים" למועצת העיר: "הפעלת תחבורה ציבורית נגישה ויעילה בכל ימות השבוע היא קונצנזוס בקרב מרבית הציבור, מעל 70% רוצים ומבקשים לנוע בסופי שבוע. פתיחת הקו האדום הינו אירוע היסטורי ומרגש, הוא אמור לשמש כעמוד השדרה של מערכת הרכבות המקומיות ההולכות ונבנות בגוש דן. אני וסיעתי, כמו גם המטה למאבק לא נתקפל ונמשיך לפעול בכל דרך חוקית אפשרית עד לקבלה מתבקשת של הפעלת הרכבת הקלה בשבתות וחגים. אני קורא לכל הציבור,, כל מי שנושא זה קרוב לליבו מכל עיר בישראל להצטרף אל המאבק, רק יחד נוכל לייצר כל משמעותי ולהילחם בעוולות הממשלה ומקבלי ההחלטות."

לחצו כאן לקריאת פרוטוקול הדיון בבג"צ שהתקיים ביום 8/1/24

לחצו כאן לקריאת העתירה

לחצו כאן לקריאת הידיעה שהתפרסמה ביום 8/1/24 בדה מרקר, לחצו כאן לקריאת הידיעה שהתפרסמה ביום 8/1/24 ב"טיים אאוט", לחצו כאן לקריאת הידיעה שהתפרסמה ביום 8/1/24 ב"כלכליסט", לחצו כאן לקריאת הידיעה שהתפרסמה ביום 8/1/24 באתר News1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו אליי ול"חי -חילונים ירוקים"

חברים וחברות יקרים,
בבחירות הקרובות, אתמודד על ראשות עיריית תל אביב-יפו ואוביל לחיזוק כוחה של רשימת "חי -חילונים ירוקים" במועצת העיר. עבורי, כמי שמכהן במשך 15 שנים כחבר מועצת העיר ושימש כ-5 שנים, כסגן ראש העיר, מדובר במהלך טבעי ומתבקש. עבורי זאת משימת חיים! אני זקוק לתמיכתכם/ן ואשמח שתצטרפו אליי!