fbpx

בג"צ 6457/22 – לדיאנסקי ואח' נגד שרת התחבורה

בג"צ 6457/22 –  לדיאנסקי הגיש הבוקר עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי

לקריאת העתירה לחץ כאן

לדיאנסקי למיכאלי: "הפעילי את הסמכויות שנתונות לך על פי חוק כדי שהרכבת הקלה תיסע גם בשבתות וחגים. די לדיבורים! נדרשים מעשים וזה בידיים שלך!" לקריאת העתירה לחץ כאן.

הבוקר (28/9/22) הגישו סגן ראש עיריית תל אביב-יפו ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת עיריית ת"א אברהם פורז וסיעת "חי – חילונים ירוקים" במועצת עיריית תל אביב, באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויונתן ברמן, עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק כנגד שרת התחבורה מרב מיכאלי.

בית המשפט מתבקש ליתן צו על-תנאי המורה לשרת התחבורה לבוא וליתן טעם מדוע לא תעשה שימוש בסמכותה לפי סעיף 57 לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], תשל"ב-1972 ותתקן את תקנות מסילת הברזל (הפעלת מסילת ברזל מקומית), תשע"ב-2002, באופן שיחייב את הפעלתן הסדירה של מסילות ברזל מקומיות – ובכלל זה את "הקו האדום" של הרכבת הקלה, הצפוי להיות מופעל החל מחודש נובמבר 2022 – שבעה ימים בשבוע, לרבות בימי שבת וחג.

ולחלופין – מדוע לא תעשה השרה שימוש בכל סמכות אחרת המוקנית לה על פי דין ותורה כי מסילות ברזל מקומיות – ובכלל זה "הקו האדום" של הרכבת הקלה – יופעלו באופן סדיר שבעה ימים בשבוע, לרבות בימי שבת וחג.

ראובן לדיאנסקי, עותר מספר 1 וסגן ראש עיריית תל אביב: "אנחנו לקראת אירוע מרגש ומכונן, "הקו האדום" צפוי להתחיל לפעול החל מחודש נובמבר בגוש דן. מדובר בהשקעה של כ-20 מיליארדי שקלים, 8 שנים של עבודות, חפירות, חסימות כבישים, מטרדים לציבור ולעסקים ועוד – אולם השרה מיכאלי וראש הממשלה לפיד לא באמת רוצים שהיא תפעל בשבת כי אחרת כבר היו מחליטים על כך. מדובר בשערורייה שכנראה משיקולים פוליטיים זרים של "השקעה" במפלגות החרדיות, ישארו עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות כלואים בבתיהם בסופי שבוע, ימנע מהם חופש התנועה ורבים מבעלי הרכבים הפרטיים שמעוניינים לותר עליהם לא יוכלו באמת לעשות זאת. ההחלטה על הפעלת הרק"ל בסופי שבוע וחגים היא בידיים של שרת התחבורה ואני דורש ממנה לעבור למעשים – די לדיבורים. אני מאמין שבג"צ ייעתר לדרישות העתירה ובכך תתקבל ההחלטה ההיסטרית של הפעלת רכבת קלה בסופי שבוע."

מתוך העתירה בג"צ 6457/22 לדיאנסקי ואח' נגד שרת התחבורה שהוגשה הבוקר (28/9/22) בבית המשפט העליון: "הסירוב להפעיל את הרכבת הקלה בכל ימות השבוע מסכל במידה רבה את תכליות הקמתה. המטרה של עידוד תושבים להימנע מהחזקת רכב פרטי יכולה להיות מוגשמת רק אם התחבורה הציבורית בישראל תספק פתרונות לכל ימות השבוע. כל עוד האפשרות לנוע באמצעות תחבורה ציבורית מיום שישי אחר הצהרים ועד יום שבת בערב אינה קיימת, מעטים הם האנשים והמשפחות שיוותרו על כלי הרכב הפרטיים שבבעלותם."

"ברור שהנפגעים המידיים של העדר תחבורה ציבורית מיום שישי אחר הצהרים ועד יום שבת בערב הם מי שאין להם כלי רכב פרטיים, בין משום שמצבם הכלכלי אינו מאפשר להם לרכוש רכב, בין משום שמצבם הבריאותי אינו מאפשר להם לנהוג, ובין משום שאין להם רישיון נהיגה ברכב מטעמים כאלה או אחרים. מעבר לכך, השבתת התחבורה הציבורית בחלק משמעותי מן הזמן תוביל לאי מיצוי פוטנציאל מניעת זיהום האוויר והפחתת עומס התנועה בכבישים."

"הסמכות לקבוע תקנות בהתאם לפקודת מסילות הברזל נתונה לשרת התחבורה לבדה, ללא צורך באישורו של גורם פרלמנטרי או מיניסטריאלי כלשהו. התנהלות זו מעלה את הסברה שמא שרת התחבורה, למרות ההודעות הפומביות בדבר רצונה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, פוזלת בפועל אל עבר הציבור החרדי והמפלגות החרדיות ומבקשת להימנע ממחלוקות עמם. מובן שאם זוהי הסיבה לפער הבלתי מוסבר בין ההצהרות לבין המעשים, הרי שמדובר בשיקולים זרים, ששרת התחבורה אינה רשאית לשקול בבואה להחליט אם וכיצד להפעיל את סמכויותיה על פי דין.

"גם ראש הממשלה יאיר לפיד אינו פועל לקידום הפעלת הרכבת הקלה בסופי שבוע ובחגים, כולל התעלמות מפניית המטה להפעלת הרכבת הקלה בשבת. בתור אחד שמדבר על שינוי, הנה שעת המעשה לביצוע שינוי הכרחי – תחבורה ציבורית בשבת היא צדק, היא שמירה על זכויות היסוד כמו חופש התנועה והעיסוק – זה לרגע לא פחות חשוב מנאומים בעצרת האו"ם.

לסיכום אומר ראובן לדיאנסקי, סגן ראש העיר ויו"ר סיעת "חי – חילונים ירוקים" בעיריית תל אביב: "מדובר באירוע היסטורי, "הקו האדום" אמור לשמש כעמוד השדרה של מערכת הרכבות המקומיות ההולכות ונבנות בגוש דן. אני וסיעתי, כמו גם המטה למאבק לא נתקפל ונמשיך לפעול בכל דרך חוקית אפשרית עד לקבלה כה מתבקשת של הפעלת הרכבת הקלה בשבתות וחגים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו אליי ול"חי -חילונים ירוקים"

חברים וחברות יקרים,
בבחירות הקרובות, אתמודד על ראשות עיריית תל אביב-יפו ואוביל לחיזוק כוחה של רשימת "חי -חילונים ירוקים" במועצת העיר. עבורי, כמי שמכהן במשך 15 שנים כחבר מועצת העיר ושימש כ-5 שנים, כסגן ראש העיר, מדובר במהלך טבעי ומתבקש. עבורי זאת משימת חיים! אני זקוק לתמיכתכם/ן ואשמח שתצטרפו אליי!